Żyrardowska apteka przy ul. 1 Maja 50 funkcjonuje nieprzerwanie w jednym miejscu od 140 lat. Meble, pozostające na jej wyposażeniu od 1886 r...

poniedziałek, 27 marca 2023

Muzeum Tatry w Kopřivnice

Małe miasto w kraju morawsko-śląskim, Kopřivnice. A można odwiedzić w nim 4 muzea, kupując 1 tylko bilet. Muzea oczywiście spodobają się miłośnikom motoryzacji, chociaż fani retro też znajdą tu coś dla siebie. Dodatkowo bilet ważny jest przez cały rok, toteż Kopřivnice można odwiedzać niejednokrotnie, odkrywając jej uroki, i zwiedzać kolejne muzeum.

Zapraszam na foto-skrót z Muzeum Tatry. Oczywiście nie fotografowałam każdego eksponatu a na żywo wszystko wygląda o wiele wspanialej. Każdy eksponat jest opisany w języku czeskim i angielskim (oprócz motocykli opisanych jedynie po czesku). Nieliczne interaktywne tablice stanowią dobre uzupełnienie ekspozycji.

W muzeum można prześledzić rozwój marki od końca XIX w. po niemal współczesność, od konnego powozu i wozy strażackie po pojazdy wojskowe, ciężarowe a nawet ekspedycyjne.

Powóz konny z przełomu XIX i XX w., pochodzący z koprzywnickiej fabryki i  jeden z niewielu zachowanych.

Replika z 1979 r. pierwszego automobilu NW z 1898 r., zaliczana do dziedzictwa kulturowego Czech.


Podwozie wozu strażackiego z 1910 r. konstrukcji Langa z silnikiem typu L, prezentowane na światowej wystawie w tymże roku w Buenos Aires. Po roku 1945 wóz rozmontowano pozostawiając jedynie podwozie.


Wóz strażacki z 1946 r., jeden z niewielu zachowanych. Ten egzemplarz wykorzystywany był przy pracach kolejowych w nieodległej Studénce.

Czterosuwowy silnik Tatry '82 z 1936 r., chłodzony powietrzem


Silnik Tatry 82 z 1936 r.

Tatra Beta CL 1.3 z 1998 r.

Tatra 805 DVS-8 z 1958 r.


Tatra 815 TPL 6x6 z 1989 r. z elektropneumatyczną skrzynią biegów. Pojazd ze zbiorów Jiriho Hlacha.

Tatry wojskowe ze zbiorów Jiriho Hlacha.



Podwozie Tatry 49 z 1930 r. w oryginalnym stanie. Ze zbiorów Jiriho Hlacha

Podwozie Tatry 26/30, które do roku 1964 było wykorzystywane jako pomoc naukowa w szkole w Zábrehu.

Jedna z dwóch Tater 813 8x8 SLF 18000 Foamatic z 1974 r.
Ten wóz strażacki mieścił 12000 litrów wody, 6000 litrów piany, pompę ciągnącą 5500 litrów wody na minutę. Wyciąg sięgał do 60 m. Eksponat że zbiorów Jakuba Musila
 
Samochód ciężarowy Tatra 115 z platformą z 1949 r. Ze zbiorów Jiriho Hlacha

Rekonstrukcja drewnianej kabiny

Z prawej samochód ciężarowy Tatra 111 z 1953 r. Ma kabinę z drewnianą konstrukcją. Do zbiorów muzealnych trafił w 1972 r. z powodu przejechanych 1 mln km. Po lewo samochód ciężarowy Tatra 111 S2 z wywrotką z 1957 r.


Tatra V 955 to nic innego jak prototyp silnika do Tygrysa z 1942 r. 18 cylindrowy. Jednak nie ma informacji, że rzeczywiście był używany na froncie. W muzeum jest natomiast ciekawostką. 

Tatra 805, cysterna z 1958 r. Że zbiorów Jiriho Hlacha

Tatra 148 AM 368 6x6 z 1980 r. z gruszą do betonu. Eksponat zakupiono od Jana Kupského

Jawa 500 model 15/00 z 1952 r.


ESO 500 z 1948 r.

Humber 350 z 1924 r.
Uwagę przykuwa oparcie całej konstrukcji na ramie od roweru.

Douglas 350 z 2923 r.

Tatra 138 z ekspedycji Lambaréné z 1968 r.


Wielką atrakcją muzeum jest też możliwość przejażdżki słynną Słowacką Strzałą - wagonem wyprodukowanym przed wojną w zakładach w Kopřivnice tylko w dwóch egzemplarzach, z których jeden znajduje się w miejscowym muzeum a drugi na Słowacji. Pociąg ten rozwijał prędkość do 150 km/h. W latach 2018-21 poddano go gruntownej renowacji. Eksponowany jest w osobnej hali.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz