Żyrardowska apteka przy ul. 1 Maja 50 funkcjonuje nieprzerwanie w jednym miejscu od 140 lat. Meble, pozostające na jej wyposażeniu od 1886 r...

poniedziałek, 15 stycznia 2024

Z biblioteki historyczki: „Storchův největší obrázkový egyptsko - perský a chaldejský snář” - recenzja

Nigdy nie pomyślałabym, że w mojej domowej biblioteczce znajdzie się... sennik. Aż mi słów zabrakło, gdy zobaczyłam go pod choinką.


Skąd św. Mikołaj, czyli mój wspaniały mąż, wziął pomysł na taki prezent? Ach, przyznałam mu się jeden jedyny raz, że sporadycznie zdarza mi się zajrzeć "na szybko" do internetowego sennika, gdy mam naprawdę dziwny i dość realistyczny sen. Oczywiście od momentu pojawienia się sennika w domu w formie książkowej każdy z gości chętnie po niego sięga. Jakże mogło by być inaczej.


Storchův největší obrázkový egyptsko - perský a chaldejský snář, planetář, bylinář a 1000letý kalendarz (Największy obrazkowy egipsko-persko-chaldejski sennik, horoskop, zielnik i 1000-letni kalendarz), Praga 2017, liczba stron: 352, oprawa twarda

Pewnie zastanawiacie się, skąd pomysł na recenzję takiej publikacji na blogu o tematyce historycznej. Otóż sennik ten jest o tyle wyjątkowy, iż jest przedrukiem XIX-wiecznego sennika, zielnika i kalendarza, opartego na wydawnictwie z 1674 r. Jego wydawcą był Aleksander Storch (starszy) (1816-92) - znany w Czechach drukarz, wydawca, księgarz i filantrop. Swą księgarnię i wydawnictwo prowadził w Pradze przy rynku Starego Miasta. Obecnie na tym miejscu, pod numerem 552 (16) wznosi się neogotycka kamienica z 1896 r. zwana m. in. „Domem Storcha” czy „U czarnych wrót”.

Książka stanowi niemałą ciekawostkę samą w sobie. Albowiem wydawca nie pokusił się o zredagowanie własnego wstępu do publikacji na temat historii interpretacji snów na przestrzeni dziejów. Dlatego czytelnik otrzymuje dawkę wiedzy w tym temacie aktualną jeszcze sto lat temu.

Dodatkowo, co mnie zaskoczyło, wymienione zostały w niej dni w danym miesiącu, w których sen może oznaczać nadchodzące nieszczęście i lepiej wtedy w ogóle go nie pamiętać, by nie zaklinać rzeczywistości. Podano również zasady interpretowania snu według dnia miesiąca, w którym nam się śnił. Zasadnicza część publikacji - czyli sam sennik - okraszony został wieloma, wieloma interesującymi ilustracjami. Nieco dowcipne i rubaszne tworzą niepowtarzalny klimat sennika.

Ciekawe są też horoskopy perskie i chaldejskie. Na pewno każdy chętnie sprawdzi, co starożytni myśleli o osobach urodzonych w poszczególnych znakach zodiaku, oczywiście z podziałem na płcie. Ja sprawdziłam i myślę, że „coś w tym jest” :) Dużo zabawy przynoszą też podstawy chiromancji czy wróżenie z wyglądu ciała.

Więcej praktycznych ciekawostek znaleźć można w zielniku. Nawet o kokainie - roślinie chroniącej przed zmęczeniem i wzmacniającej organizm. Przy czym łatwo się nią zatruć. Podobnie rzecz ma się z rozdziałem o 1000-letnim kalendarzu. Wyjaśnione zostały w nim różnice pomiędzy kalendarzami juliańskim a gregoriańskim czy zasady ustalania lat przestępnych.


Książkę polecam wszystkim zainteresowanym tematyką snów i horoskopów. O ile oczywiście nie boją się lektury w języku czeskim ;-) Mogę zapewnić, że jej posiadanie przynieść może dużo zabawy i stanowić swego rodzaju odskocznię od codzienności.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz